|
بعنوان یک مشاور املاک عضو اتحادیه مشاوران املاک تورنتو و کانادا امیدوارم مطالب این قسمت از وب سایت، راهنمای مفیدی برای شما در موارد زیر باشد:
-
احساس راحتی بیشتر در شهری که در آن زندگی می کنید
-
آگاهی از روند تغییرات شهر ریچموند هیل و شهرهای اطراف تورنتو در استان اونتاریو کانادا
-
کمک به افرادی که قصد مهاجرت به کانادا را دارند و در انتخاب شهر محل سکونت، در حال بررسی هستند
-
کمک به اسقرار دانشجویان جدیدی که با قصد ادامه نحصیل و با ویزای دانشجوئی به محدوره تورنتو می آیند و تمایل دارند نردیک فارسی زبانان دیگر زندگی کنند
-
سرمایه گذاری آگاهانه در زمینه خرید املاک و مستقلات (هر نوع ملک اعم از خانه ، آپارتمان ، کاندو ، زمین و ... ) در محدوده تورنتوی بزرگ
همانطور که در قسمتهای قبلی مقالات به استحضار رسید ريچموندهيل شهری در منطقه یورک در شمال تورنتو کانادا است که بیش از یکصد وهشتاد هزار نفر جمعیت دارد و یکی از نقاط مورد توجه جامعه ایرانیان مقیم آمریکای شمالی است. این شهر در نزدیکی تورنتو در استان انتاریو کانادا واقع شده و مقالات آشنايي با ريچموندهيل ، با هدف آشناترکردن تازه واردین فارسی زبان ونیز ایرانیان مقیم کانادا ، توسط علی کورنگی تدوین و در نشریه سلام تورنتو چاپ شد. در این قسمت از وب سایت، قسمت یازدهم تا شانزدهم از مقالات ، در دسترس شما عزیزان است. عناوین این قسمت ها عبارتند از:
- قسمت یازدهم - آغاز تغييرات مهم درشهرداری ريچموندهيل
- قسمت دوازدهم - موضوعات مهم براي توسعه آتي شهر
- قسمت سیزدهم -تنوع بيزنس ها در ريچموندهيل
- قسمت چهاردهم - روند تغييرات اقتصادي اخير ريچموندهيل
- قسمت پانزدهم و شانزدهم - تردد در ریچموند هیل
----------------------------------------------------------------------------
آغاز تغييرات مهم درشهرداری ريچموندهيل
قسمت یازدهم -این قسمت مقاله در نشریه سلام تورنتو در تاریخ Jun. 5/2008 مصادف با پنجشنبه 16خرداد 1387 در صفحه های 30 و 31 به چاپ رسید
اگر چند روز اخير (آخر مي 2008) به ساختمان مركزی شهرداری ريچموندهيل واقع در نشاني East Beaver Creek 225 كه در نزديكي تقاطع لزلي با 7 HW قرار دارد مراجعه كرده باشيد تغييراتي را در سيستم پاسخگويي به مراجعان مشاهده كرده ايد كه اگر چه در ابتدا ممكن است براي شمانامانوس باشد ليكن سرآغاز تغييرات جالب و مهمي براي مراجعان خواهد بود. پرداخت قبض آب و ماليات كه قبلاً در قسمت اداره درآمدهاي شهرداری (طبقه ششم) انجام مي شد به طبقه همكف منتقل شده است. ثبت نام در برنامه هاي فرهنگي - ورزشي كه در معاونت پارك ها (طبقه هشتم) انجام ميشد نيز به طبقه همكف منتقل شده است. دريافت قباله ازدواج و نيز دريافت تعدادي از فرمها كه درطبقات مختلف پراكنده بود نيز از طبقه همكف امكان پذير شده است. اين تغييرات قرار است تا پائيز 2008 تحت عنوان Access Richmond Hill به اجرا درآيد كه به دليل اهميت آن، در اين قسمت از مقاله فلسفه اين تغييرات بطور خلاصه مرور خواهد شد. اميد است كه در آينده نزديك شاهد باشيم كه همه سازمان ها، مقدمات لازم براي انجام سريعتر امور ارباب رجوع را پياده سازي كنند.
راحتي كاركنان يا سهولت ارباب رجوع
سازمان ها در كشورهاي مختلف دو رويكرد متفاوت را در ارائه خدمات به مراجعان خود دارند. رويكرد اول، سادگي و راحتي براي سازمان، مديران و كاركنان را به همراه دارد اما رويكرد دوم، انجام سريعتر و بهتر امور مراجعان را مد نظر قرار مي دهد. اغلب كشورها در حال گذار از رويكرد اول به سوي رويكرد دوم هستند. در ايران هم سال هاي اخير پروژه هاي مختلفي در ادارات دولتي تعريف شد كه اسامي متفاوتي هم داشته اند ولي هدف تعدادي از آنان همين نگرش جديدبوده است. عنوان تعدادي از آنها عبارتند از: - دولت الكترونيكي - مراجعه افراد فقط به يك ميز - انجام امور مراجعان از يك پنجره - تكريم ارباب رجوع نگارنده چند سالي است كه در ايران نبوده لذا اطلاع دقيقي از پيشرفت يا تكميل پروژه هاي مذكور ندارد، اما باور دارد كه همه كشورها دير يا زود اين نوع تغييرات را اجرا خواهند كرد.
شهرداری هاي اونتاريو
تعدادي از شهرداري هاي اونتاريو در سالهاي اخير تغييراتي در سيستم پاسخگوئي به ارباب رجوع داده اند كه نظر سنجي هاي انجام شده، رضايت مراجعان را نشان داده است. شهرداري Newmarket يكي از نمونه هاي آن است كه بجاي سرگردان كردن ارباب رجوع در قسمتهاي مختلف ساختمان، امور آنان را در يك قسمت بصورت متمركز انجام مي دهد كه اين نكته سبب شده مراجعان بتوانندخواسته هاي خود را سريعتر انجام داده و با خشنودي، شهرداري را ترك كنند.
مخالفان تغييرات جديد
مطالعات انجام شده نشان مي دهد كه در اغلب كشورها، مخالفيني نيز براي اين تغيير در سيستم پاسخگويي ارباب رجوع وجود دارد. به عنوان مثال :
- كاركنان تك بُعدي. اين افراد، كساني هستند كه در محل كار خود فقط تمايل دارند يك كار ساده و مشخص را انجام دهند و تمايلي به آشنائي با سيستم عملكرد قسمتهاي مختلف سازمان را ندارند. - مديران كم تخصص. اين مديران در سيستم قبلي به سادگي كاركنان خود را كنترل مي كردند اما در سيستم جديد، افراد ديگري كه پاسخگوي ارباب رجوع هستند نيز به قسمتي از اطلاعات عملكردي آنها دسترسي پيدا مي كنند در حالي كه اين افراد تحت نظارت ايشان قرار ندارند، و ممكن است اشكالات سيستمي آنان را به مسئولين بالاتر اعلام نمايند.
- ارباب رجوع غيرصادق. اين افراد در سيستم قبلي به قسمت هاي مختلف سازمان مراجعه مي كردند و گاهي دلايل نادرست و بعضاً متناقضي را به كاركنان ابراز مي كردند ، اما به علت غيرمتمركز بودن اطلاعاتِ مراجعات،اغلب مواقع كارشناسان سازمان متوجه نادرست بودن اطلاعات نمي شدند. در سيستم جديد، همه مراجعات حضوري يا تماسهاي تلفني بصورت متمركز مديريت مي شود و مرور اطلاعات توسط يك نفر، امكان تشخيص ارباب رجوع غيرصادق را به سادگي امكان پذير مي كند.
استفاده بهتر از تكنولوژي
در سيستم جديد پاسخگوئي مراجعان، از تكنولوژی اطلاعات (IT) به نحو مطلوب استفاده مي شود به نحوي كه اطلاعات مربوط به هرگونه تماس (نامه، Fax ، پست الكترونيكي، تلفن، مراجعه حضوري و ...) بصورت الكترونيكي ذخيره مي شود. و به عنوان مثال هنگامي كه يك نفر به سازمان تلفن مي زند، تلفنچي نيست كه پاسخگوي تلفن است بلكه يكي از كاركنان قسمت پاسخگوئي به ارباب رجوع است كه با آن فرد صحبت مي كند و اگر قبلاً موضوعي را توسط نامه به سازمان اعلام كرده، اطلاعات آن نامه در سيستم كامپيتوتري در دسترس كارمند مربوطه قرار دارد. بعضي از سازمان ها جهت افزايش كيفيت سرويس دهي به افراد، مكالمات تلفني را ضبط مي كنند تا در صورت نياز بتوانند آنرا مرور نمايند.
در ريچموندهيل
همانطور كه اشاره شد در چند روز اخير مرحله اول از تغييرات در شهرداري ريچموندهيل آغاز شد كه سهولت و سادگي را براي ارباب رجوع به همراه خواهد داشت. البته هرگونه تغييري، با مشكلات مواجه مي شود كه صبر و بردباري ارباب رجوع مي تواند به كارمند مربوطه، فرصت پيدا كردن راه حل مناسب را بدهد. اگر علاقمند هستيد كه اطلاعات اين پروژه را دنبال فرمائيد لطفاً به نشاني سايت زير مراجعه كرده و قسمتهاي زير را به ترتيب انتخاب فرمائيد: www.Richmondhill.ca Office Department Town Hall of Chief Administrative Officer Contact Centre
***
موضوعات مهم براي توسعه آتي شهر
قسمت دوازدهم -این قسمت مقاله در نشریه سلام تورنتو در تاریخ Jun. 12/2008 مصادف با پنجشنبه 23 خرداد 1387 در صفحه های 30 و 31 به چاپ رسید
شهر ريچموندهيل در حال سپري كردن دوران مهمي است، زيرا برنامه ريزي براي آينده را مد نظر دارد. از اين رو شهرداري از چندين ماه قبل با تشكيل جلسات مختلف از مردم دعوت كرد تا انتظارات و نيازهاي خود را براي آينده شهر مطرح كنند. افرادي در مراكز عمومي از مردم نظر خواهي كردند و فرم هاي نظرخواهي نيز در وب سايت شهرداري، نظرات و ايده هاي ساكنان را گردآوري كرد. در مرحله اول طرح، بيش از يك هزار و پانصد نفر نظرات خود را ابراز كردند كه 9 سرفصل از نظرات آنان بدست آمد. اكنون مرحله دوم طرح آغاز شده و از ابتداي جون June 2008 مردم مي توانند نظرات و پيشنهادات خود را ابراز كنند. در اين قسمت، محورهاي نه گانه به اختصار مرور مي شود ۱- Transportation توجه به حمل و نقل عمومي، حمل و نقل فعال مانند دوچرخه سواري و پياده روي، مديريت تقاضاهاي مربوطه به حمل و نقل، و نيز امور راهها. Active Places, Green Spaces -۲ تمركز به روي فضاي سبز و نيز مكانهاي مناسب تفريح و پياده روي و راه نوردي (Trails) 3- Community Values مدنظر قرار دادن تميزي، امن بودن، مراقبت و امور روحاني. 4- Arts, Culture and Heritage امور فرهنگي و هنري از طريق توجه به تئاتر، فعاليتهاي فرهنگي، فستيوالها، كلوپ ها و موزهها. 5- Environmental Stewardship فعاليت هايي در راستاي توسعه پايدار كه شهر كمترين اثر را در محيط زيست داشته باشد. 6- Opportunities For All People اين سرفصل بيانگر اين است كه بطور مساوري با همه افراد برخورد شود. دسترسي (accessibility)، توانايي پرداخت كردن (affordability) و فرصتهايي براي افراد در سنين مختلف، از جمله عناوين مربوطه است. 7- Business Opportunities تمركز اين مبحث به كسب و كار، Eco-tourism و فراهم بودن شغل است. 8- Cultural Diversity جزئيات متعاقباً منتشر مي شود. 9- Complete Communities جزئيات متعاقباً منتشر مي شود.
مهلت نظرخواهي
بندهاي شماره يك، دو و سه از تاريخ چهارم تا هفدهم جون 2008 بصورت الكترونيكي در دسترس ساكنان قرار دارد. لذا هر يك از ساكنان ريچموندهيل با صرف پنج دقيقه از وقت خود مي توانند اولويت هاي مورد نظر خود را تعيين كنند. فرم هاي الكترونيكي مربوط به ساير شش بند در آينده نزديك در دسترس خواهند بود.
اهميت مشاركت ساكنان
همانطور كه مستحضر هستيد پروژه People Plan براي طراحي ديد بلند مدت 25 ساله و نيز كوتاه مدت 5 ساله (تحت عنوان) Strategic Plan مي باشد. البته هدف ديگر آن پروژه، طراحي يك Official Plan جديد نيز براي شهرداری است كه اهداف، اولويت ها، برنامه ريزي براي كاربري زمين ها (Land Use) و امور مرتبط با آن را تعيين مي كند. لذا ساكنان مي توانند نظرات و ديدگاه هاي خود را براي آينده شهر ابراز نمايند. هرچه مشاركت عمومي بيشتر باشد،برنامه ريزي آينده، دقيق تر بوده و خواسته هاي اكثريت اهالي ريچموندهيل را تامين خواهد كرد. نگارنده اميدوار است كه فارسي زبانان اين شهر نيز در مرحله دوم طرح، مشاركت جدي تر داشته باشند.
جزئيات بيشتر جهت آگاهي از جزئيات طرح، به وب سايت شهرداری در نشاني: www.richmondhill.ca مراجعه و از ستون سمت راست گزينه People Plan را انتخاب فرمائيد. پيوند (Link) مربوط به فرم هاي نظرخواهي و ساير اطلاعات مرحله اول طرح نيز در همان نشاني موجود است.
***
تنوع بيزنس ها در ريچموندهيل
كلمه بيزينس (Business) را مي توان به كسب و كار ترجمه كرد اما اكثر (فارسي زبانان)ساكنان كانادا در مكالماتي مانند خريد بيزنس، فروش بيزنس، بيزنس با مشتريان دائمي، بيزنس موفق و ...از ترجمه فارسي آن استفاد نمي كنند. لذا در اين قسمت از مقاله نيز از همين كلمه رايج استفاده شده است. توجه خوانندگان عزيز را به نكته جالب ديگري قبل از مطالعه مقاله جلب مي كنم. تعدادي از ما تصويري كه از بيزنس در ذهن داريم يك شركت خصوصي است، ليكن در گزارش انگليسي كه قسمت هايي از آن در اين مقاله ترجمه شده، حتي شهرداری كه يك سازمان دولتي است راهم نوعي بيزنس محسوب ميكند.
جايگاه اقتصادي ريچموندهيل
ريچموندهيل كه درقلب تورنتوي بزرگ (GTA) قرار دارد نقش ويژه اي در اقتصاد جنوب استان اونتاريو دارد. سرشماري سا ل 2001 نشان داد كه كارفرمايان مستقر در ريچموندهيل، تعدا 440/47 شغل در زمينه هاي مختلف ارائه كرده اند كه تعدادي از اين زمينه ها عبارتند از: توليد، امور تخصصي، امور علمي، خدمات فني، خرده فروشي و عمده فروشي، و نيز امور بهداشت و درمان. اين زمنيهها با شهرهاي همجوار كمي تفاوت دارد. براي مثال مشاغل تخصصي، عملي و خدمات فني بيش از اغلب شهرهاي همجوار است و مشاغل خرده فروشي (Retail) بيشتر از شهرهاي وان و ماركام اما كمتر از ساير شهرهاي همجوار مي باشد.
كارفرمايان بزرگ
بيزنس هاي گوناگوني در ريچموندهيل حضور دارند كه فعاليت هاي متنوعي را به مردم ارائه مي كنند. تعدادي از آنها عبارتند از: ( آمار سال 2007) - بيمارستان (تعداد كاركنان 995 نفر) - شركت توليد داروي Apotex (تعداد كاركنان 730 نفر) - شهرداری (تعداد كاركنان 600 نفر) - شركت مخابراتي Rogers (تعداد كاركنان 500 نفر) - دفتر مركزي ( Staples تعداد كاركنان 350 نفر) - دفتر جنوبي منطقه York (تعداد كاركنان 310 نفر) - شركت كامپيوتري Compugen (تعداد كاركنان 310 نفر) - شركت لوازم پزشكي Amico (تعداد كاركنان 220 نفر) - شركت معروف كارت تلفني Goldline (تعداد كاركنان 200 نفر) - پليس منقطه York (تعداد كاركنان 175 نفر) - هتل شرايتون (تعداد كاركنان 155 نفر) - مركز تلفن شركت Epson در كانادا (تعداد كاركنان 150 نفر) لازم به ذكر است که دفتر مركزي 39 شركت در ريچموندهيل واقع شده است.
مقياس و اندازه بيزنس ها
بررسي ها نشان مي دهد كه اكثريت قريب به اتفاق بيزنس ها (8/86 درصد) از نوع كوچك هستند به نحوي كه تعداد كاركنان آنها كمتر از 20 نفر مي باشد. در سال 2007 تعداد 762/11 نفر بصورت تمام وقت و 257/4 نفر بصورت پاره وقت در اين 518/3 بيزنس، اشتغال داشته اند. اما فقط 5 بيزنس بزرگ (هر يك با بيش از 500 نفر كارمند) در ريچموندهيل حضور داشتند كه كل كاركنان پاره وقت و تمام وقت آنها كمتر از پنج هزار نفر بوده اند. لذا مي توان استنباط كرد كه اقتصاد ريچموندهيل مانند اقتصاد كانادا توسط شركت هاي متوسط و كوچك تغذيه مي شود.
شغل هاي رايج در مقايسه با استان
اگر در آمارهاي سا ل 2001 تعداد شغل را به نسبت جعيت در نظر گرفته و ريچموندهيل را با استان اونتاريو كانادا مقايسه كنيم آمارهاي جالبي بدست مي آيند. براي مثال از هر هزار نفر در استان، 10 نفر به امور كشاورزي و ماهيگيري اشتغال دارند اما آمار اين شهر يك نفر را نشان مي دهد. همين نسبت در زمينه ساختمان سازي يكسان و 14 شغل به ازاي هر 1000 نفر مي باشد. اما آمار امور علمي تخصصي را كه در نظر بگيريم در استان 33 و در ريچموندهيل 47 شغل به نسبت هزار نفر وجود دارد. ساير زمينه هايي كه نسبت به جمعيت ريچموندهيل بالاتر از آمار مشابه استان است عبارتنداز: عمده فروشي و نيز مشاورين املاك.
***
روند تغييرات اقتصادي اخير ريچموندهيل
در قسمتهاي قبلي مقالات، شهر ريچموندهيل در استان اونتاريو كانادا را از ابعاد مختلفي مورد توجه قرار داديم. جهت بررسي مشخصات اقتصادي اين شهر، نكات متنوعي را مي توان مد نظر قرار داد. در قسمت قبل، نگاهي به تنوع بيزنس ها (كسب و كارها) داشتيم و در اين مقاله، چند نمونه از روند تغييرات اقتصادي در اين شهر را مرور مي كنيم.
مجموعه هاي تجاري - اداري جديد پروژه هاي ساختماني متعددي در ريچموندهيل در حال اجرا هستند. تعدادي از آنها كه در نوامبر 2007 فعال بوده اند به شرح زير مي باشند: - دفتر مركزي GeneNew و نيز TigerDirect.ca - دفتر مركزي Toy Galaxy و نيز Cosmo Music - مركز هنرهاي نمايشي (كه تا چند ماه آينده افتتاح مي شود) تحت عنوان Richmond Hill Centre for the Performing Arts - يكصد آپارتمان لوكس توسط شركت ساختماني Tridel - تكميل فاز اول توسعه بيمارستان و نزديك شدن آغاز فاز دوم آن - مجموعه تجاري (Plaza) به وسعت 73 ايكر در تقاطع Elgin Mills با خيابان لزلي (شامل فروشگاههاي Costco، Home Depot، كه اغلب آنها اخيراً به بهره برداري رسيد.) - مجموعه تجاري به وسعت 55 ايكر در تقاطع خيابان يانگ با Tower Hill (شامل فروشگاههاي Canadian Tire ، و نيز Sobeys) - مجموعه اقامتي Holiday Inn Express (كمي بالاتر از تقاطع لزلي با HWY 7)
مجوز ساخت واحد مسكوني، تجاري و صنعتی
يكي از عواملي كه ميزان سرمايه گذاري محلي را نشان مي دهد تعداد مجوز ساخت يا Building Permit است. از سال 2000 تا 2006 بطور متوسط هر سال 756/2 فقره مجوز صادر شده كه ارزش آنها حدود 400 ميليون دلار است. تعداد مجوز مسكوني در سالهاي 2006 تا 2007 كمتر از متوسط فوق الذكر است.اما ارزش مجوزهاي تجاري و صنعتي در سال 2007 بالاتر از اغلب سالهاي قبل بوده به نحوي كه 9 ماه سال 2007 ارزش مجوزهاي ساخت تجاري با 8/71 ميليون دلار بالاتر از ارزش مجوزهاي تجـاري سال 2006 با 6/45 ميليون دلار، و سال 2005 با 5/45 ميليون دلار، و نيز سال 2004 با 9/25 ميليون دلار بوده است. البته از سال 2000 اغلب مجوزهاي ساخت مربوط به واحدهاي مسكوني بوده كه حدود %80 ارزش مجوزها را به خود اختصاص داده و 9 درصد مربوط به تجاري و نيز 8 درصد هم صنعتي بوده اند. اما در سال 2007 نزديك به يك چهارم ارزش مجوزها مربوط به ساخت واحدهاي تجاري هستند و فقط 62 درصد مربوط به واحدهاي مسكوني بوده اند.
افزايش ارزش مالياتی
ماليات املاك يكي از منابع درآمد شهرداري ها در كانادا است كه جهت تعيين اين ماليات، ارزيابي مالياتي يا Assessment انجام ميشود تا ارزش تقريبي املاك را محاسبه نمايند. اين ارزيابيها نشان مي دهند كه از سال 1998 تا 2006 انواع املاك رشد قيمت متفاوتي داشته اند بطوري كه املاك صنعتي با 5/52 درصد كمترين رشد و املاك مسكوني يا كشاورزي با 133 درصد بيشترين رشد قيمت را داشته اند.
***
تردد در ريچموندهيل
|
|
اگر در ساعات ترافيك صبحگاهي (مثلاً ساعت 8 صبح) در خيابان يانگ يا ساير خيابانهاي شمالي - جنوبي ريچموندهيل رفت و آمد فرمائيد، جهت حركت خودروها براي شما جالب خواهد بود. در اين ساعات، انبوه خودروها در جهت شمال به جنوب تردد دارند به نحوي كه به نظر ميرسد ريچموندهيل يكي از مناطق خوابگاهي شهر تورنتو است. اين نكته در روزهاي برفي زمستان بيشتر خودنمائي مي كند. نگارنده قبل از سكونت در ريچموندهيل، چند سالي ساكن تورنتو و شاغل در ريچموندهيل بوده لذا از ترافيك صبحگاهي آزرده خاطر نميباشد و اميدوار است خوانندگان محترم نيز با انتخاب مناسب محل سكونت و كار، مجبور نباشند ساعات گرانبهاي عمر خود را در ترافيك سپري كنند. البته بايد مد نظر داشت كه ريچموندهيل به عنوان يكي از شهرهاي مركزي كه در نعل اسب طلائي جنوب استان اونتاريــــــــو واقع شده وظيفه دار قسمتــــــي از Transportation Hub است و داراي ترافيك عبوري قابل توجهي مي باشد. با توجه به تنوع نكات مربوط به تردد و دلايل آن، قسمتي از مطالب در اين قسمت از مقاله و بقيه درقسمت بعدي مرور مي شود. اميد است اين مطالب براي عزيزاني كه قصد راه اندازي بيزنس يا انتخاب مكان براي خريد خانه مسكوني را دارند مفيد باشد.
ساكن ريچموندهيل، شاغل در تورنتو سرشماري سال 2001 نشان داد كه 160/69 نفر از ساكنان ريچموندهيل شاغـــــــل به كار بودند اما 440/47 شغل در ريچموندهيل وجود داشت. نگاه دقيق به اين آمار نشان مي دهد كه 9 درصد شاغلان در خانه خودشان كار مي كردند و فقط 17 درصد در بيزنس مستقر در ريچموندهيل اشتغال داشتند. حدود 21 درصد هم در شهرهاي مجاور مانند ماركام و وان كار مي كردند اما بالاترين درصد مربوط به شاغلان در تورنتو با 37 درصد بوده است. خوشبختانه فقط 4 درصد در شهرهاي دورتر مانند ميسي ساگا اشتغال داشته اند (شايد يكي از دلايلي است كه عصبانيت و خستگي را كمتر در چهره ساكنان ريچموندهيل مشاهده مي كنيد. البته نكات مذكور در قسمت هاي قبلي مقالات مانند تحصيلات عالي، متوسط درآمد خانوار يكصد هزار دلار و ... دلايل ديگري در اين راستا باشند.) جالب است كه حدود يك درصد شاغلان، در خارج از كانادا كار ميكنند. درصد كم اشتغال در شهر خود وقتي درصد ساكنان شاغل در شهر خود را به عنوان يك عامل در تــردد در نظر بگيــــــــريم و آن را با آمار شهرهاي مجاور يا با Census Metropolitan Area) Toronto CMA شامل مناطق York, Peel, Halton و نيز شهر تورنتو) مقايسه كنيم، آمار ريچموندهيل از اغلب آنها كمتر است.براي مثال آمار سال 2001 نشان مي دهد در Toronto CMA بيش از نصف ساكنان (7/50 درصد) در شهر خود كار مي كردند، اما آمار ريچموندهيل فقط 2/17 درصد بوده است. همين آمار براي شهر Oshawa به ميزان 7/39 درصد بود. يكي از دلايل پايين بودن اين آمار در ريچموندهيل، پايين بودن نسبت شغل به جمعيت در اين شهر است. (اين موضوع را مي توان از ابعاد مختلف تحليل كرد كه جنبه هاي مثبت و منفي آنرا با هم در نظر بگيريم. اگر براي آينده شهر خود تدبير يا برنامه يا پيشنهادي داريد هنوز فرصت ارائه آنها از طريق وب سايت شهرداري مهياست.)
گرايش به شغل هاي پويا
آمار نشان مي دهد كه در 15 سال 1991 تا 2006، درصد افرادي كه محـــــل كار ثابت ندارند No Fixed Place افزايش قابل توجهي پيدا كرده است به نحوي كه از 5/1 درصد در سال 1991 به 7/8 درصد در سال 2006 جهش داشته است. البته در همين مدت زمان، آمار افرادي كه در خانه خودشان كار مي كنند Working At Home از 2/7 به 7/8 درصد تغيير كرده كه رشد آن ناچيز است.
***
| |
|
در قسمت قبل به اين نكته توجه كرديم كه حدود 17 درصد از شاغلان ريچموندهيل در بيزنس مستقر در اين شهر كار مي كنند اما 37 درصد براي كار به شهر تورنتو تردد دارند. البته 9 درصد هم در خانه خود كار مي كردند كه به علت افزايش بي سابقه قيمت نفت و بنزين به نظر مي رسد كه تمايل به كار، در خانه يا نزديك آن رونق بيشتري پيدا كند.در اين قسمت از مقاله، نكات جالب ديگري در ارتباط با تردد از همان منبع شماره قبل به استحضار خوانندگان مي رسد.
شاغلان در ريچموندهيل از كجا ميآيند؟ در قسمت قبل مطرح شد كه مطابق آمار سال 2001، تعداد 440/47 شغل در ريچموندهيل وجود داشت ولي همه اين شغل ها توسط ساكنان اين شهر، تصاحب نشده است. شغل هاي موجود، توسط ساكنان شهرهاي مختلف اداره مي شود كه هفت شهري كه ساكنان آن بيشترين شغل را در ريچموندهيل كسب كرده اند به شرح زير هستند: - ريچموندهيل، 25 درصد - تورنتو 3/23 درصد - ماركام 7/10 درصد - وان 3/6 درصد - نيوماركت 6/3 درصد - آرورا 2/3 درصد - جورجينا 6/1 درصد البته در چند سال اخير كه زمزمه توسعه بزرگراه ۴۰۴ به سمت شمال مطرح شده، نگارنده شاهد بوده كه تعدادي از دوستان و همكاران كانادائي شاغل در ريچموندهيل خانه خود را فروخته و در شهرهاي شمال منطقه يورك مانند Keswick در خانه بزرگتر و ارزانتر ساكن شده اند. (تعدادي از اين افراد ممكن است در تصميم خود تجديد نظر كنند تا هزينه بنزين كمتري بپردازند) لذا به نظر مي رسد آمار ساكنان جورجينا كه در ريچموندهيل اشتغال دارند افزايش يافته است. الگوي تردد ساكنان ريچموندهيل هر خانوار ريچموندهيل بطور متوسط در سال 1996 داراي 7/1 خودرو بود كه درسال 2001 به 8/1 افزايش يافت. در هيمن راستا، در سال 1996 هر خانوار بطور متوسط 49/6 سفر (trip) در روز انجام مي دادكه به 07/7 در سال 2001 ترقي كرد. تعداد كل سفر در هر روز براي افراد 11 سال و بالاتر كه 5/2 بود نيز به 7/2 رسيد. جالب است كه ميزان تردد ساكنان ريچموندهيلدرترافيك صبحگاهي در سال 2001 به ميزان 43 درصد بيشتر از آمار سال 1996 بوده است.
مقصد سفرهاي صبحگاه سفرهائي كه در ساعات پُر تردد صبحگاهي از شهر ريچموندهيل آغاز مي شود داراي دو مقصد اصلي است. بيش از يك سوم اين سفرها در سال 2001 به نقطه ديگري از همين شهر ختم مي شد و مقصد 30 درصد ديگر، شهر تورنتو (پايتخت مالي اقتصادي كانادا) بود. حدود يك چهارم سفرها نيز به مقصد شهرهاي مجاور در منطقه Yorkانجام مي شد. سفرهاي به مقصد تورنتو را مي توان به دو دسته عمده تقسيم كرد. حدود 6/10 درصد به منطقه تجاري در مركز شهر تورنتـو Cenrtal Bussiness District و 7/21 درصد بقيه به ساير نقاط شهر تورنتو بود.
تمايل سفر با خودرو شخصي اغلب ساكنان ريچموندهيل در سفرهاي روزانه از وسيله نقليه شخصي استفاده مي كنند به نحوي كه نزديك به 80 درصد سفرهاي صبحگاهي توسط خودرو شخصي انجام مي شود. اما فقط 8 درصد سفرها با وسايل نقليه عمومي (اتوبوس) و 4 درصد هم توسط قطارهاي Go Train انجام مي شود. سالم ترين و پرتحرك ترين وسيله نقليه كه پيادهروي و دوچرخه سواري است نيز براي 5 درصد سفرهاي صبحگاهي استفاده مي شود.
هدف سفر: نزديك به نيمي از سفرهاي صبحگاهي به مقصد محل كار هستند. به تقسيم بندي كامل اين سفرها توجه فرمائيد: - از خانه به محل كار، 47 درصد - از خانه به محل تحصيل، 23 درصد - از خانه به ساير، 20 درصد
توزيع سفرهاي روزانه اگر سفرهائي كه ساكنان ريچموندهيل در كل روز انجام مي دهند را مورد توجه قرار دهيم داراي تنوع زير هستند : - به مقصد محل كار، 88 درصد - به مقصد محل تحصيل، 7 درصد - جهت خريد 3/7 درصد اغلب سفرها به مقصد نزديك انجام مي شود به نحوي كه 60 درصد آنها در شعاع كمتر از 10 كيلومتر است و نيز سفرهاي بيش از 30 كيلومتري كمتر از 5 درصد سفرهاي روزانه ساكنان را تشكيل مي دهند. نگارنده براي خوانندگان عزيز ترددها و سفرهاي خوب و خوشي را آرزومند است.
|
***
|